2.6. Gebruik van activerende werkvormen

Er zijn veel manieren om een onderwerp onder de aandacht te brengen. Dat kan gebeuren met een frontale monoloog. Een begaafde spreker boeit dan zijn publiek en doet de boodschap overkomen. In een klas zijn er echter veel meer mogelijkheden om een boodschap op een activerende wijze over te dragen. Vooral bij meningsvorming en nadenken over oplossingen kunnen de zogenaamde activerende werkvormen (of coöperatieve werkvormen) gebruikt worden. Een bijkomend voordeel van deze werkvormen is de bijdrage aan een positief groepsklimaat. We noemen:

1..Denken - delen - uitwisselen
2. Flitsen
3. Om-de-beurt.
4. Dobbelen.
5. Duo's
6. Imiteer
7. Interviews
8. Woorden-web
9. Brainstorm

10. Genummerde hoofden.
11. Legpuzzel.
12. Placemat.
13. Puzzels.
14. Rotonde.
15. Binnencirkel – buitencirkel.
16. Hoeken.
17. Wandel – wissel uit.

 

Voor een korte uitwerking verwijzen wij naar bijlage 5.