Het IGDI-model (Interactief Gediff erentieerde Directe Instructie) is een variant op het Directe Instructie Model. Het is bedoeld voor leerkrachtgestuurde activiteiten 6 . Het is gebaseerd op twee principes: 1. de leerkracht demonstreert doelgericht en geeft uitleg en 2. de leerlingen leren door oefening en herhaling. Ook hier is een verdeling over verschillende fasen. In de eerste fasen van het IGDI-model creëer je condities om te leren. In de daaropvolgende fasen wordt geleerd. Tenslotte wordt in de laatste fasen teruggekeken. Het IGDI-model bestaat uit de volgende fasen:
Afsluiting van de les (= reflectie op de les met de hele groep).
6: De activiteiten in de groepen 1 en 2 zijn vaak niet-leerkrachtgestuurd, denk bijvoorbeeld aan ontdekkend leren. Het IGDI-model is dan niet zomaar te gebruiken, maar je kunt wel componenten uit het model toepassen om de activiteit eff ectief te maken.
7: Er bestaat ook nog een ADI-model (Activerende Directe Instructie). Zij gaan uit van de volgende fasen: terugblik, oriëntatie, uitleg, begeleide inoefening, zelfstandige verwerking, evaluatie en terug- en vooruitblik.